piątek, 4 września 2015

Barszcz ukraiński według Pięciu Przemian.

Inspiracją był pysznościowy barszcz, który jadłam u koleżanki. Tworząc ten zrezygnowałam tylko z fasoli (bo nie chciałam czekać aż namoknie), ale i tak wyszedł super! Jeśli chcecie jednak wersję z fasolą dodajcie ją ugotowaną w przemianie ziemi w ostatnim cyklu.

Gotowanie według Pięciu Przemian wydawało mi się dziwne i trudne, ale spróbowałam, wciągnęło mnie bez reszty i przez jakiś czas wydawało mi się, że nie umiem już inaczej. ;) O co w tym chodzi? Z każdą Przemianą związana jest grupa artykułów żywnościowych o określonym smaku, jeśli dodamy je do potrawy w dobrej kolejności (a ponoć jest to kolejność zmieniających się pór roku), czyli: smak gorzki, słodki, ostry, słony, kwaśny, przyrządzimy potrawę smaczną, zdrową i harmonijną.



Składniki:
Ogień (gorzki): lubczyk ogrodowy, majeranek
Ziemia (słodki): olej, buraki, marchewka, pietruszka, kapusta, ziemniaki, przecier pomidorowy, fasola
Metal (ostry): pieprz czarny, czosnek, por, czerwona cebula
Woda (słony): woda, sól
Drzewo (kwaśny): sok z cytryny (lub ukiszone buraki, ew.woda spod kiszonej kapusty), barszczyk kiszony


Co robić?
O: Rozgrzać garnek.
Z: Do garnka wlać olej, podprażyć na nim drobno pokrojonego pora i czerwoną cebulę. Dodać pokrojone buraki, marchewkę, pietruszkę i kapustę.
M: Do warzyw wsypać pieprz i wymieszać.
W: Zalać warzywa wodą.
D: Dodać łyżkę soku z cytryny.
O: Wsypać łyżkę lubczyku i doprowadzić do wrzenia.
Z: Dodać ziemniaki pokrojone w kawałeczki.
M: Dodać ząbek czosnku, drobno pokrojony.
W: Doprawić solą, ew. dolać troszkę wody jeśli w poprzednim cyklu daliśmy za mało. Gotować aż warzywa będą miękkie.
D: Zdjąć z ognia, wlać kiszony barszczyk.
O: Doprawić majerankiem.
Z: Wmieszać przecier pomidorowy i ew. dodać ugotowaną fasolę.



GOTOWE!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz